Σύγκριση πλαστού και αυθεντικού έργου του Κωνσταντίνου Παρθένη | |
---|---|
Σε αυτόν τον αιώνα της ισοπέδωσης, που οι ανθρώπινες αξίες ελάχιστο αντίκρισμα έχουν στο χρηματιστήριό του, η επένδυση στην τέχνη είναι μια ασφαλής εναλλακτική επιλογή. Είναι κοινό μυστικό πια ότι υπάρχουν καλά οργανωμένα κυκλώματα που έχουν αναγάγει την πλαστογραφία σε επιστήμη. Τα κυκλώματα αυτά αποτελούνται όχι μόνο από αντιγραφείς και εμπόρους, αλλά και ιστορικούς τέχνης, συντηρητές κ.α. που με το αζημίωτο γνωμοδοτούν ότι ένα πλαστό είναι αυθεντικό ή πελαγοδρομούν στις εκτιμήσεις και δεν λένε καθαρά τη γνώμη τους στον κάτοχο ή τον υποψήφιο αγοραστή. Σε γενικές γραμμές άνθρωποι που μέχρι χθες δεν γνώριζαν τι είναι πινέλο, καμβάς, χρώμα κλπ. σήμερα χρησιμοποιούν μια ακαταλαβίστικη γλώσσα εγκωμιαστική και υπερβολική. Μιλούν για ελεύθερες και γρήγορες πινελιές, για ψυχρά και θερμά χρώματα, για ψυχική διάθεση και ύφος του καλλιτέχνη, για αντιθέσεις του φωτός, για σκιές και «φαντάσματα» για να δημιουργήσουν ψευδείς εντυπώσεις για το «κελεπούρι» που θέλουν να προωθήσουν. Οι πωλητές φυσικά ποντάρουν στην άγνοια των αγοραστών και στην καλή ποιότητα των πλαστών έργων. Προβάλλουν πλαστά πιστοποιητικά γνησιότητας και γνωματεύσεις με υποκειμενικές εκτιμήσεις ή απλά λένε ότι το είδε ο «τάδε» που έχει φοβερό «μάτι», ο οποίος φυσικά έχει «βαπτισθεί» από το κύκλωμα ειδικός για να πιστοποιεί τη γνησιότητα του έργου. Τέλος οι πωλητές επινοούν και μια ιστορία σχετική με την προέλευση του έργου. Συνήθως οι προηγούμενοι ιδιοκτήτες του «σπάνιου» έργου είναι «χαζές» γιαγιάδες που δεν ήξεραν τί είχαν στον τοίχο τους ή κάποιος γνωστός συλλέκτης που αντιμετωπίζει κάποια οικονομική στενότητα και για λόγους γοήτρου δεν θέλει να αποκαλυφθεί το όνομά του ή απλά προέρχονται από «πτωχεύσεις» παλιών αρχοντικών σπιτιών. Λέγεται ότι ο καλός πλαστογράφος είναι αυτός που καταφέρνει και εξαπατά τον θεατή και καλύτερος θεατής είναι αυτός που αφήνεται να εξαπατηθεί. Για να μην συμβεί ούτε το ένα ούτε το άλλο, δημιουργήθηκε το Ερευνητικό Κέντρο «ΝΙΚΙΑΣ» από επιστήμονες με πλούσιες εμπειρίες και βαθιές γνώσεις γύρω από τα ζωγραφικά έργα. Οι υπηρεσίες που προσφέρονται από τον «ΝΙΚΙΑ» είναι παροχή συμβουλών για θέματα αυθεντικότητας και προέλευσης έργων ζωγραφικής καθώς και η παροχή γνωματεύσεων των έργων αυτών με τη βοήθεια εργαστηριακών μελετών, με μη καταστρεπτικές μεθόδους. Όλοι λένε «τα πλαστά έργα μιλάνε, αλλά ποιος ακούει;»
Δημοσιεύσεις στον Τύπο Από συνέντευξη του Σταύρου Μπαλτογιάννη στη Γιούλη Επτακοίλη Εφημερίδα ΑΞΙΑ ? Ένθετο ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ ΤΕΧΝΗΣ (17 Απριλίου 2010) Ένας πλαστογράφος εξομολογείται ? Συνέντευξη στην Μαργαρίτα Πουρνάρα Το δικαστήριο κρίνει έργα Παρθένη, αξίας 1,6 εκατ. ευρώ Της Μαργαριτας Πουρναρα Στις 13 Απριλίου 2008 η «Κ» δημοσίευσε ένα άρθρο για τη «φούσκα» των τιμών στις δημοπρασίες ελληνικού ενδιαφέροντος του Λονδίνου, αλλά και για τους συλλέκτες που αγόραζαν έργα «σαν γουρούνι στο σακί», καθώς οι οίκοι τα βγάζουν στο σφυρί με την πεποίθηση ότι είναι αληθινά αλλά το βάρος της απόδειξης πέφτει στους ώμους των νέων ιδιοκτητών τους. Τρία χρόνια αργότερα, η ελληνική Δικαιοσύνη καλείται να αποφασίσει για τη γνησιότητα δύο έργων του Κωνσταντίνου Παρθένη που πωλήθηκαν σε Greek Sales των Sotheby?s, ύστερα από αγωγή εναντίον των εκπροσώπων του οίκου, Κωνσταντίνου Φράγκου και Αλεξάντερ Ράσελ από τον αγοραστή των πινάκων, εφοπλιστή και συλλέκτη, Διαμαντή Διαμαντίδη, ο οποίος ισχυρίζεται ότι διαθέτει επαρκή στοιχεία που αποδεικνύουν την πλαστότητά τους. Η υπόθεση εκδικάστηκε στις 26 Ιανουαρίου από το Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών και ο κ. Διαμαντίδης, διεκδικεί συνολική αποζημίωση της τάξεως των 2.159.000. ευρώ. Κατά την εκδίκαση προέκυψε ότι ιδιοκτήτες των έργων ήταν ο γκαλερίστας Ευστράτιος Φωτόπουλος, με συνεχές και ηχηρό «παρών» σε όλα τα Greek Sales και ο ιστορικός της τέχνης Δημήτρης Παλαιοκρασσάς, ο οποίος σήμερα είναι σύμβουλος του συλλέκτη και προέδρου του ΣΕΒ, Δημήτρη Δασκαλόπουλου. Στο παρελθόν, ο γκαλερίστας ενεπλάκη σε μια άλλη υπόθεση πλαστών έργων του Ακριθάκη που δεν έφτασε ποτέ στη Δικαιοσύνη, αλλά απετέλεσε αιτία να αποχωρήσουν από τον Σύλλογο Παλαιοπωλών διακεκριμένα μέλη του, καταγγέλλοντας τον Φωτόπουλο. Τα επίδικα έργα είναι η «Παναγία και το Βρέφος», που πωλήθηκε από τους Sotheby?s αντί 950.000 ευρώ τον Νοέμβριο του 2007 σε τιμή-ρεκόρ για τον καλλιτέχνη, και το «Νεκρή Φύση μπροστά από την Ακρόπολη», που βγήκε στο σφυρί, από τον ίδιο οίκο, τον Νοέμβριο του 2006 και αγοράστηκε από τον εφοπλιστή αντί 674.500 ευρώ. Στην ίδια δημοπρασία, η Εθνική Τράπεζα αγόρασε άλλο έργο του Παρθένη, με τίτλο «Πειθαρχία», ενώ πολλοί πίνακες του καλλιτέχνη είχαν βγει την ίδια περίοδο σε διεθνείς πλειστηριασμούς στο Λονδίνο. Ο Διαμαντίδης, παρακινούμενος από φίλους του που εξέφρασαν φόβους ότι τα έργα είναι πλαστά, κατέφυγε σε ειδικούς για να διακριβώσει την αυθεντικότητά τους. Τα έργα εξετάστηκαν από την ερευνητική ομάδα Artgnomon καθώς και τις ιστορικούς τέχνης Θάλεια Οικονόμου και Νίκη Πατσουράκη, που τον διαβεβαίωσαν ότι τα έργα είναι πλαστά. Την ίδια άποψη είχε και η επιμελήτρια της Εθνικής Πινακοθήκης Ολγα Μετζαφού - Πολύζου, που κλήθηκε να εξετάσει τα επίδικα έργα, καθώς το δικαστήριο ζήτησε από την Εθνική Πινακοθήκη να διενεργήσει πραγματογνωμοσύνη ως ο καθ? ύλην αρμόδιος φορέας. Οι άνωθεν εμπειρογνώμονες διερεύνησαν την προέλευση, εξέτασαν το ύφος των έργων, ενώ έγιναν και εργαστηριακές αναλύσεις. «Κλειδί» η διαθήκη Υπέρ της αυθεντικότητας των έργων κατέθεσε ο επίκουρος καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης Μάνος Στεφανίδης, ο οποίος τα χαρακτήρισε έργα μεγάλης καλλιτεχνικής αξίας και τμήμα της κληρονομιάς του υιού του καλλιτέχνη Νίκου Παρθένη. Εκεί ακριβώς βρίσκεται το κλειδί της υπόθεσης, καθώς ο τελευταίος ισχυρισμός για την κληρονομιά τίθεται εν αμφιβόλω από τις ιστορικούς τέχνης και τον νομικό σύμβουλο της Πινακοθήκης Γιώργο Οικονομόπουλο. Μετά τον θάνατο του Κ. Παρθένη,το 1967, δύο δικηγόροι, ο Γιάννης Μπρίνιας και ο Ντίμης Δημητριάδης φρόντισαν να μοιραστούν ακριβοδίκαια τα έργα στα δύο παιδιά, τον Νικόλαο και τη Σοφία. Εγινε απογραφή το 1968 και συμβολαιογραφική πράξη από τη συμβολαιογράφο Π. Γιαννακάκου για όλα τα έργα που βρίσκονταν στην κατοχή του ζωγράφου. Η Σοφία παραχώρησε αργότερα το δικό της μερίδιο ως δωρεά στην Πινακοθήκη. Ο Νικόλαος, που πέθανε άκληρος το 1999 παραχώρησε, ό,τι απέμεινε από το δικό του μερίδιο, σε τέσσερις κληρονόμους, ανάμεσα στους οποίους η φιλιππινέζικης καταγωγής οικιακή βοηθός του Αλμα Ερλάνο. Η τελευταία φέρεται να έχει πουλήσει τα δύο επίδικα έργα στον συλλέκτη Βασίλη Παπαθανασίου, από τον οποίον αργότερα τα αγόρασαν οι Παλαιοκρασσάς και Φωτόπουλος. Η πλευρά Διαμαντίδη ισχυρίζεται ότι τα δύο επίδικα έργα δεν υπάρχουν ούτε στον κατάλογο του 1968 (απογραφή Γιαννακάκου) ούτε σ? εκείνον του 1999 (απογραφή συμβολαιογράφου Βουδούρη μετά τον θάνατον του Ν. Παρθένη), ενώ ο Μάνος Στεφανίδης κατέθεσε ότι εντόπισε τα έργα στη λίστα του 1968 που υπάρχει ως επίσημο έγγραφο στα αρχεία της Πινακοθήκης. Το δικαστήριο θα εξετάσει τα επιχειρήματα των δύο πλευρών και θα βγάλει την απόφαση ύστερα από μερικούς μήνες. |
E-mail: info@nikias.gr